Repozytorium UKW: Recent submissions
Wyświetlanie pozycji 1341-1360 z 7644
-
Paryż w epistolografii Adama Asnyka
(2010) -
Motyw biesiady i uczty w Trylogii Henryka Sienkiewicza jako przejaw siedemnastowiecznej dworkowo-sarmackiej cywilizacji
(2012)The article is an analysis of the feast theme in ‘Trilogy’ as the element of Sarmatian and manor house civilization. Juxtaposition of the feast theme with the war theme as the ones that are connected semantically, shows ... -
Psychologiczne kompetencje nauczycieli w świetle wybranych trudności uczniów szkół muzycznych
(Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, 2019)Artykuł koncentruje się na problematyce psychologicznych kompetencji nauczycieli-artystów pracujących z dziećmi, młodzieżą i studentami szkół i uczelni muzycznych. Kompetencje psychologiczne zaprezentowane są w kontekście ... -
Kolonizacja jako kategoria analityczna komparatystyki pedagogicznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)Badania, gromadzenie wiedzy oraz refleksji dotyczące wyobrażeń o edukacji można uznać za kompleks ważniejszych zadań podejmowanych przez pedagogikę ogólną, teorię wychowania i filozofię edukacji. Szczególnie interesujące ... -
W stronę profesjonalizmu nauczyciela
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)Artykuł ukazuje sposoby rozumienia profesjonalizmu nauczyciela, jego rozwój i uwarunkowania. Przedstawia kryteria rozwoju profesjonalizmu nauczyciela w odniesieniu do form aktywności zawodowej. Na tle funkcjonujących modeli ... -
Cechy pedagogicznego dialogu oraz etapy ich uczenia się. Odniesienie do relacji: nauczyciel - uczeń
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)Autorka przedstawia cechy dialogu pedagogicznego jako odmiany dialogu ogólnoludzkiego. Wyodrębnia kolejno cztery, które – według niej – umożliwiają nauczycielowi nawiązanie dialogicznej relacji z uczniem. Są to: „przydawanie ... -
Przygotowanie nauczyciela do profesjonalnego i osobistego rozwoju w toku akademickiego kształcenia. Bariery i szanse
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)W artykule Autorka określa niezbędne warunki, jakie muszą być spełnione, by w toku akademickiego kształcenia można było uruchomić proces przygotowania nauczyciela do profesjonalnego i osobistego rozwoju. Główne przeszkody, ... -
Nauczyciele gimnazjum - w poszukiwaniu nowej, profesjonalnej tożsamości
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)Likwidacja gimnazjów i przekształcenie ich w szkoły podstawowe lub ponadpodstawowe uruchomiło procesy tranzycji na ogromną skalę, dotyczy to bowiem tysięcy nauczycieli zatrudnionych w ponad sześciu tysiącach szkół. Szczególną ... -
The importance of teachers’ professional practice and personal development in terms of career stages
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)Professional teaching practice is of interest to the field of pedeutology. However, research into teachers’ professional work in the context of their personal and professional development from the perspective of career ... -
Stymulacja emocjonalna w procesie edukacji przedszkolnej a kompetencje przyszłości nauczyciela małego dziecka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)W zmieniającym się świecie dla nauczyciela małego dziecka niezwykle ważne jest myślenie o tym, do jakiego jutra przygotowujemy przedszkolaka. Taka świadomość pozwala bowiem kształtować określone postawy i rozwijać umiejętności, ... -
There is no teacher without professional development. Difficulties with proper understanding of the nature of the teaching profession
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)The article contains deliberations on the essence of the teaching profession and teachers’ professional development. The author assumes that a significant number of people from different social groups, as well as among ... -
Prospects of professional development of teachers in light of current changes in the education system
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)This article is an attempt at a more profound reflection upon the conditions of professional development of teachers in Poland in the context of the currently ongoing education reforms. It discusses both the opportunities ... -
Psychologiczne aspekty wyuczonej bezradności i ich implikacje pedagogiczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie psychologicznych oraz pedagogicznych mechanizmów syndromu wyuczonej bezradności. W pierwszej części autorka prezentuje psychologiczne modele wyuczonej bezradności, następnie ... -
O synergii nauki, humanistyki i etyki, czyli o współczesnych zwrotach badawczych jako źródłach zmian w badaniach pedagogicznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)Celem artykułu jest analiza znaczenia współczesnych zwrotów badawczych, zachodzących w szeroko rozumianych naukach humanistyczno-społecznych, dla uprawiania badań pedagogicznych. A dokładniej, celem rozważań jest nie tylko ... -
Funkcja nasycenia teoretycznego i jej nienasycenie - implikacje metodologiczne dla badań w pedagogice
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)Artykuł prezentuje ideę funkcji teoretycznego nasycenia kategorii inspirowaną pojęciem nienasycenia funkcji Gottloba Fregego. Kluczowa teza, iż pedagogika korzysta z matematycznego pojęcia funkcji, stała się podstawą ... -
Youth identity styles - presentation of research results
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)According to EH Erikson (2004), identity formation is one of the most important tasks of adolescence. According to the latest research results, we know that identity is not a permanent, unchanging construct, but is shaped ...