Przeglądaj według tematu "pedagogika ogólna"
Wyświetlanie pozycji 1-16 z 16
-
Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2017)Problem progresji i autokreacji człowieka w sposób ścisły związany jest z przedmiotem zainteresowania szeroko rozumianej filozofii człowieka, jak i filozofii wychowania. Pytania i rozstrzygnięcia filozofii człowieka przekładają ... -
Granice dyskursywności światopoglądowej współczesnej myśli pedagogicznej. Koncepcyjne ujęcie zamysłu i eksplikacji problemu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2018)Punktem odniesienia dla tytułowego problemu są trzy nierozłączne idee, określające kondycję współczesności oraz przynależną jej praxis. Umownie można je określić mianem etosów polisemiczności i pluralizmu kulturowego, ... -
Kolonizacja jako kategoria analityczna komparatystyki pedagogicznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)Badania, gromadzenie wiedzy oraz refleksji dotyczące wyobrażeń o edukacji można uznać za kompleks ważniejszych zadań podejmowanych przez pedagogikę ogólną, teorię wychowania i filozofię edukacji. Szczególnie interesujące ... -
Kształcenie religijne w interesie publicznym. Perspektywa pedagogiki ogólnej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2018)W artykule rozważono kształcenie religijne jako formę kształcenia ogólnego i jego miejsce w systemie oświaty publicznej z perspektywy pedagogiki ogólnej. Artykuł składa się z czterech części. Najpierw autor przedstawił ... -
Marzenie ciałem. Przestrzeń edukacyjnych (nie)miejsc i (nie)śladów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)Artykuł jest prezentacją autorskiego konceptu pod nazwą marzenie ciałem. Taki twórczy oksymoron prowokuje dyskurs pedagogiczny o marzeniach, które wydarzają się na drogach życia i objawiają edukacyjne sensy. Autorka, budując ... -
Między pedagogią i pedagogiką - o refleksji nad edukacją międzykulturową
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2005)Artykuł stanowi głos w dyskusji nawiązujący do tekstu Janusza Gniteckiego „Perspektywy i kierunki rozwoju pedagogiki”. Zdaniem autora poszukiwanie dróg rozwoju i perspektyw pedagogiki na zasadzie stawiania pytań o jej ... -
O synergii nauki, humanistyki i etyki, czyli o współczesnych zwrotach badawczych jako źródłach zmian w badaniach pedagogicznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)Celem artykułu jest analiza znaczenia współczesnych zwrotów badawczych, zachodzących w szeroko rozumianych naukach humanistyczno-społecznych, dla uprawiania badań pedagogicznych. A dokładniej, celem rozważań jest nie tylko ... -
„Obowiązkiem każdego obywatela jest być najpierw dobrym państwowcem”. Obywatelstwo i/a etniczność czytana w świetle państwa i wychowania państwowego Kazimierza Sośnickiego (aspekty)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2018)Autorzy podejmują próbę przedstawienia – na przykładzie Kaszubów – doświadczeń mniejszości etnicznych w zakresie konstruowanie idei obywatelskich w dwudziestoleciu międzywojennym i po 1989 roku. Artykuł jest też próbą ... -
Od banalnego do nachalnego nacjonalizmu - rozważania wokół koncepcji wychowania państwowego Kazimierza Sośnickiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2018)Artykuł podejmuje istotny wątek w twórczości Kazimierza Sośnickiego: koncepcję państwa i wychowania państwowego. Autor, wychodząc od nakreślenia podstawowych założeń koncepcji Sośnickiego, skupia uwagę na niebezpieczeństwie, ... -
Pedagogika ogólna według Dietricha Bennera (para-recenzja)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2017)W pracy wyznaczono cztery zadania do realizacji. Po pierwsze, przybliżenie sensu istnienia oraz celów i zadań pedagogiki ogólnej, opracowanych przez D. Bennera w książce: Pedagogika ogólna. Wprowadzenie do myślenia i ... -
Pokolenia odkryte i nieodkryte. Wgląd w niemieckie badania edukacyjne nad dzieciństwem, młodością, dorosłością i starością
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)Celem artykułu jest ustalenie przesłanek dla znaczenia i roli badań edukacyjnych nad poszczególnymi fazami życia / pokoleniami na przykładzie przeglądu badań w RFN. Eksplorowanie tej problematyki pozwala, zdaniem autorek, ... -
Rola nowych mediów w randkowaniu adolescentów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2015)Niniejszy artykuł stanowi prezentację wyników analizy badań anglojęzycznych dotyczących roli nowych mediów w randkowaniu adolescentów. Strukturę prezentowania tekstu wyznaczają przyjęte kategorie: nawiązywanie, utrzymywanie ... -
Więź człowieka ze środowiskiem naturalnym. Rekonstrukcja i interpretacja dorobku naukowego Bogdana Suchodolskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2020)Korzystając z dziedzictwa pedagoga i filozofa – Bogdana Suchodolskiego, w artykule Autorka podjęła próbę udzielenia odpowiedzi na kilka pytań badawczych: jak Suchodolski postrzega przyrodę, technikę oraz jakie znaczenie w ... -
Wskaźnikowanie człowieka i rzeczywistości jako forma sprawowania władzy
(2016)Zbieranie danych statystycznych na temat populacji jest koniecznym punktem wyjścia szeroko rozumianej polityki społecznej – jeśli ma być ona racjonalna i ma zmierzać do poprawy ludzkiego życia. Celem artykułu jest ...