Przeglądaj według tematu "pedeutologia"
Wyświetlanie pozycji 1-12 z 12
-
Bogdan Nawroczyński jako pedagog i jego ideał osobowy nauczyciela
(Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy ; Uczelniana Rada Doktorantów, 2014)Artykuł ten poświęcony jest przybliżeniu ideału osobowego nauczyciela w rozumieniu Bogdana Nawroczyńskiego. Artykuł rozpoczyna się od wyjaśnienia terminu wzór osobowy nauczyciela. W pierwszej części artykułu zaprezentowane ... -
Dojrzałość osobowa jako „oferta analityczna” w badaniach socjalizacji zawodowej nauczycieli
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2018)Kategoria rozwoju zawodowego nauczycieli jest kluczową dla teorii i badań pedeutologicznych. Jej związanie z biurokratycznym modelem awansu zawodowego spowodowało ograniczenie jej pola analitycznego, stopniowo przekształcając ... -
Od wiedzy do działania: praca zawodowa w doświadczeniach początkujących nauczycieli edukacji przedszkolnej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2015)Rozpoczynanie pracy zawodowej to etap ważny dla formowania się tożsamości zawodowej, konstruowania wiedzy, rozwijania umiejętności niezbędnych w zawodzie oraz budowania relacji interpersonalnych w nowym kontekście ... -
Pedagog szkolny - problem niedookreśloności zadań
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2017)Artykuł ten jest próbą ukazania zadań pedagoga szkolnego, które mimo licznych zapisów w regulacjach prawnych, wciąż nie są jednoznacznie określone. W tym celu autorka analizuje dokumenty regulujące pracę na stanowisku ... -
Praktyczne cele i aspekty kształcenia tanatologicznego pedagogów i nauczycieli
(Fundacja Hospicyjna, 2009)Tanatopedagogika jako poddyscyplina występuje w polskiej refleksji pedagogicznej od niedawna, głównie dzięki upowszechnieniu się ruchu hospicyjnego oraz zaangażowaniu weń badaczy i studentów. Treści kształcenia związane z ... -
Praktyka dydaktyczna Profesor Iji Lazari-Pawłowskiej jako egzemplifikacja ideału opiekuna spolegliwego. Refleksje ucznia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2014)Tadeusz Kotarbiński wypracował naczelny ideał etyczny nazywany spolegliwym opiekuństwem. Stawia on bardzo duże wymagania etyczne, zwłaszcza osobom wychowującym innych. Okazuje się, że ideał ten ma wiele potwierdzeń ... -
Profesjonalizm nauczyciela - a cóż to takiego? (głos w dyskusji)
(Polska Akademia Nauk, Komitet Nauk Pedagogicznych, 2006)Autor dokonuje przeglądu opinii na temat profesjonalizmu nauczycieli, zaczerpniętych z różnych źródeł dostępnych w Internecie. Przedstawia też osobisty, subiektywny wywód wyidealizowanego modelu nauczycielskiego profesjonalizmu. ... -
Przygotowanie nauczyciela do profesjonalnego i osobistego rozwoju w toku akademickiego kształcenia. Bariery i szanse
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)W artykule Autorka określa niezbędne warunki, jakie muszą być spełnione, by w toku akademickiego kształcenia można było uruchomić proces przygotowania nauczyciela do profesjonalnego i osobistego rozwoju. Główne przeszkody, ... -
Reprezentacje kompetencji nauczycieli w indywidualnych doświadczeniach edukacyjnych kandydatów na nauczycieli
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)W artykule przedstawiono wyniki wstępnej analizy jakościowej doświadczeń edukacyjnych studentów i studentek kierunków nauczycielskich. Przedmiotem analizy były pisemne wypowiedzi badanych na temat istotnych kompetencji ich ... -
Uczyć się od studenta
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2017)Celem artykułu jest: (a) podzielenie się krytyczną refleksją nad własnym warsztatem dydaktycznym, w tym przypadku – próbą zmodyfikowania wykładu z podstaw pedeutologii dla studentów I roku pedagogiki wczesnej edukacji, ... -
W stronę profesjonalizmu nauczyciela
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)Artykuł ukazuje sposoby rozumienia profesjonalizmu nauczyciela, jego rozwój i uwarunkowania. Przedstawia kryteria rozwoju profesjonalizmu nauczyciela w odniesieniu do form aktywności zawodowej. Na tle funkcjonujących modeli ... -
Wartości w organizacji szkolnej z perspektywy nauczycieli szkół gimnazjalnych
(2016)Przedmiotem tekstu będzie prezentacja wyników badań dotyczących poziomu wartości organizacyjnych w wybranych szkołach gimnazjalnych. W badaniu wzięło udział 102 nauczycieli z 6 szkół. Na podstawie dominujących wartości ...