Przeglądaj według tematu "język"
Wyświetlanie pozycji 21-34 z 34
-
Podstawa programowa, program nauczania. Niezbadane gatunki dyskursu edukacyjnego - rozpoznanie problemu
(2010)Celem artykułu jest wyznaczenie modelu gatunkowego nowej podstawy programowej i sylabusu. Ta forma modelu zależy zarówno od dyskursu politycznego, jak i edukacyjnego. Obecnie w polskiej rzeczywistości dydaktycznej istnieją ... -
Polska tożsamość narodowa czy etniczna? : rozważania na temat podstawy programowej dla uczniów polskich uczących się za granicą
(2013)W artykule podjęto próbę przedefiniowania tożsamości narodowej Polaków i ich potomków mieszkających za granicą. Ze względu na duże zróżnicowanie Polonii, które wynika z historycznej, chronologicznej, politycznej, socjologicznej, ... -
Predella i arkatura, czyli jak mówić o sztuce? - o terminologii stosowanej do opisywania dzieł sztuki w szkolnym kształceniu kulturowym
(2014)Celem artykułu jest sprawdzenie, czy współczesne i różnorodne interpretacje koncepcji sztuki mogą wpływać na różne formy kultury konstruowane na potrzeby edukacji szkolnej. Analiza programów pracy i podręczników dla edukacji ... -
Przestrzeń ideologicznie nacechowana (na przykładzie podręczników języka polskiego)
(2016)Dyskurs edukacyjny pojawiający się w zorganizowanej i nadzorowanej przez rząd szkole służy do tworzenia zbiorowej tożsamości ludzi - ludzi, którzy są wykształceni a szkoły kontrolowane przez rząd. W ten sposób każdemu ... -
Rola eufemizmów śmierci w języku inskrypcji nagrobnych
(Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy ; Uczelniana Rada Doktorantów, 2013)Język wyposażony jest w wiele zróżnicowanych zastępczych określeń śmierci. Z racji tego, że język odzwierciedla zjawiska kulturowe, eufemizm śmierci stanowi konieczne następstwo zaklasyfikowania jej do sfery tabu; ... -
Szkoła Lwowsko-Warszawska z perspektywy historycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2014)Artykuł sumarycznie przedstawia Szkołę Lwowsko-Warszawską, jej historię, rozwój i poglądy filozoficzne jej przedstawicieli. W szczególności pokazane jest zróżnicowanie formacji intelektualnej założonej przez Twardowskie ... -
"Ściema", czyli o wybranych problemach etyki słowa w języku młodzieży szkolnej
(2006)Ten artykuł dotyczy badania, w jaki sposób młodzież szkolna przestrzega podstawowych kodeksów etycznych jak podmiotowość (np. szacunek do osoby i norm, społeczna wrażliwość na słowo), prawdomówność prelegenta, ważność ... -
Transport jako jeden z elementów kreujących kulturową przestrzeń miasta w powieści Doroty Terakowskiej "Ono"
(2016)Transport in the XXI century is the most important element ofcultural area ofthe city space and this space in literature is a permanent structural element which is involved in the word described in the novel. The article ... -
Typy retorycznych strategii komunikacyjnych w wybranych podręcznikach języka polskiego
(2010)Celem artykułu jest przedstawienie możliwości wykorzystania retoryki analizy w celu wyodrębnienia różnych typów strategii perswazyjnych w wybranych podręcznikach szkolnych edukacji literackiej i kulturalnej w szkołach ... -
Wspólny język - utopia, czy nadzieja edukacji międzykulturowej?
(Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, 2004)Osiąganie celów edukacji międzykulturowej, w tym komunikacji integrującej, dokonuje się dzięki dialogowi zróżnicowanych podmiotów. Dialog zaś jest niemożliwy bez znalezienia wspólnego - dosłownie i w przenośni - języka, ... -
Wulgaryzmy w komunikowaniu politycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2020)Wulgaryzmy, nazywane w języku polskiego prawa słowami nieprzyzwoitymi, występują w procesie komunikowania politycznego. Polega ono na dwustronnym przepływie komunikatów politycznych pomiędzy nadawcami i odbiorcami z udziałem ...