Wyświetlanie pozycji 1-9 z 9

    • Barbarzyńcy w europejskiej szkole - perspektywa edukacji w warunkach zróżnicowania kulturowego 

      Grzybowski, Przemysław Paweł (Polska Akademia Nauk, Komitet Nauk Pedagogicznych, 2005)
      Autor ukazuje perspektywy europejskiej szkoły w warunkach zróżnicowania kulturowego i rozwarstwienia środowiska szkolnego, postępujących między innymi pod wpływem globalizacji oraz integracji europejskiej. Wskutek tych ...
    • Chińska ekspansja edukacyjna na świecie 

      Mańkowska, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019)
      Przedmiotem poniższego artykułu jest chińska ekspansja edukacyjna na świecie. Artykuł przedstawia wpływ chińskiego planu gospodarczego OBOR („One belt, one road” – tłum. „jeden pas, jedna droga”, w skrócie OBOR lub Belt ...
    • Denizard Rivail - niezwykły uczeń Pestalozziego 

      Grzybowski, Przemysław Paweł (Biuletyn Historii Wychowania, Zakład Historii Wychowania UAM, 1999)
      Autor przedstawia sylwetkę Denizarda Rivaila - twórcy filozofii spirytystycznej, z której współcześnie wywodzi się podstawy popularnej zwłaszcza w Brazylii pedagogiki spirytystycznej. Poglądy D.Rivaila przyczyniły się do ...
    • Marc-Antoine Jullien de Paris - od utopii heroicznej do pedagogiki porównawczej 

      Głażewski, Michał (Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2015)
      Przedmiotem artykułu jest postać Marca-Antoine’a Julliena de Paris, ojca pedagogiki porównawczej, w kontekście jego biografii politycznej i pedagogicznej. Praca składa się z ośmiu części: 1) Nieruchomy poruszyciel komp ...
    • Obcy przeciw wykluczeniu. Międzykulturowy projekt edukacyjny w peruwiańskim Betlejem 

      Grzybowski, Przemysław Paweł (Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011)
      W poszukiwaniu inspiracji do tworzenia koncepcji edukacji dla środowisk defaworyzowanych, w których jedną z bolączek jest wynikające z nędzy wykluczenie społeczne, warto sięgać także do źródeł dalekich od europejskich ...
    • Rozwój, postęp, edukacja. Od filozofii do pedagogii spirytystycznej 

      Grzybowski, Przemysław Paweł (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy ; Instytut Pedagogiki, 2011)
      Współcześnie rzadko spotyka się idee edukacyjne wyraziście osadzone w podstawach filozoficznych. Wyjątek stanowią pedagogie (pedagogiki) alternatywne, a wśród nich inicjatywy pojawiające się tam, gdzie występuje niski ...
    • Świeckość szkoły we francuskim systemie oświatowym - wokół dylematów edukacji międzykulturowej 

      Grzybowski, Przemysław Paweł (Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, 2002)
      Francja to kraj wieloetniczny i zróżnicowany kulturowo, co znajduje odzwierciedlenie także w systemie oświaty. Kwestia świeckości szkół i procesu dydaktyczno-wychowawczego jest tu szczególnie akcentowana na tle krytyki ...
    • Wolność, równość, uniwersalizm - o roli wartości w edukacji międzykulturowej, na przykładzie doświadczeń francuskich 

      Grzybowski, Przemysław Paweł (Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, 2003)
      Wolność, równość, braterstwo - to hasła uosabiające wartości ważne dla społeczeństwa, które w trakcie Rewolucji Francuskiej stworzyło zręby republiki. Współcześnie wartości te przejawiają się również w koncepcjach edukacji ...
    • Wspólny język - utopia, czy nadzieja edukacji międzykulturowej? 

      Grzybowski, Przemysław Paweł (Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, 2004)
      Osiąganie celów edukacji międzykulturowej, w tym komunikacji integrującej, dokonuje się dzięki dialogowi zróżnicowanych podmiotów. Dialog zaś jest niemożliwy bez znalezienia wspólnego - dosłownie i w przenośni - języka, ...