
Mariusz Guzek

Polski system telewizji publicznej

A ROZWIĄZANIA EUROPEJSKIE

Polski system komunikacyjny funkcjonuje w ramach europejskiego modelu me­
dialnego będącego połączeniem dwóch normatywnych doktryn: liberalnej i spo­
łecznej odpowiedzialności. W zakresie mediów elektronicznych oznacza to ist­
nienie dwóch sektorów opartych o odmienną typologię własności - publicznego 
i prywatnego. Sektor publiczny wyłonił się z Komitetu do Spraw Radia i Telewi­
zji, będącego faktycznie socjalistycznym przedsiębiorstwem wkomponowanym 
zarówno w tryby gospodarki planowej, jak i będącego jednym z naj skuteczniej- 
zych ogniw szerokiego frontu propagandowego1. Charakterystyczną cechą pań­
stwowej telewizji było tworzenie już od 1955 roku ośrodków terenowych: począt­
kowo w Łodzi, Katowicach, Krakowie i Poznaniu. Regionalizacja jednostek orga­
nizacyjnych Telewizji Polskiej z czasem przybrała charakter spontaniczny, często 
realizowany wbrew intencjom partyjnych decydentów2. Do roku 1962 dzięki po­
wołaniu społecznych komitetów, powstały ośrodki w Gdańsku i Wrocławiu. Zmia­
na statusu z państwowego na publiczny, który był konsekwencją budowania po 
1989 roku systemu politycznego na wzór demokracji zachodnich, nie ograniczyła 
skali regionalizacji telewizji. 29 grudnia 1992 roku uchwalono ustawę o radio­
fonii i telewizji i w jej art. 64 pkt. 1 zapisano: „Minister Finansów zawiąże: spół­
kę, o której mowa w art. 26 pkt. 2 z siedzibą w Warszawie i oddziałami terenowy­
mi w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Poznaniu, 
Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie i we Wrocławiu”3. W wyniku noweli ustawy 
w 1996 roku wpisany do niej został dwunasty oddział terenowy w Białymstoku. 
Skala zjawiska nie miała odpowiednika w innych europejskich systemach tele­
wizyjnych. Zakres emitowania własnych produkcji również był dość duży, ale 
brakowało systemowych rozwiązań. Tadeusz Skoczek napisał nawet: „Ruch re- 

1 T. Mielczarek, Transformacja telewizji w Polsce w latach 1989-1995, W:
2 A. Koziełł, Za chwilę dalszy ciąg programu... Telewizja Polska czterech dekad 1952-1989, 

Warszawa 2003, s. 25.
3 J. Sobczak, Ustawa o radiofonii i telewizji. Komentarz, Poznań 1994, s. 274.



зоо Mariusz Guzek

gionalistyczny w Polsce ma długą i dobrą tradycję. Media regionalne mogły jed­
nak rozwijać się dopiero w minionej dekadzie i ten rozwój okazał się niezwykle 
spektakularny. (....) Telewizja publiczna jakby od zawsze była przygotowana na 
ten moment. Miała swoje gotowe struktury i programy lokalne, jednak dopiero 
od połowy lat 90. ta część misji stała się nie tylko oczywista, ale wręcz prioryte­
towa”4. Było to nawiązanie do dokumentu programowego „Misja Telewizji Pol­
skiej S.A. jako nadawcy publicznego”, którego zapis „Oddziały terenowe TVP 
S.A. odzwierciedlają w swoich programach życie, kulturę, tradycje regionów”5 
stanowił jedynie zapowiedzią bardziej konsekwentnych działań na rzecz stwo­
rzenia anteny regionalnej z uwzględnieniem autonomii programów lokalnych. 
Działające na zasadzie ekspozytur lokalnych warszawskiej centrali oddziały tere­
nowe od 1 kwietnia 1994 roku uformowane zostały w sieć programową, ko­
ordynowaną początkowo przez Biuro Oddziałów Terenowych przekształcone 
w styczniu 2000 roku w Biuro Programów Regionalnych. W ten sposób stwo­
rzono całkowicie zintegrowany system komunikacji programowej, współpracy 
między poszczególnymi antenami regionalnymi i podstawy pasma wspólnego 
w odrębnym paśmie programowym. Lokalne czy regionalne audycje, głównie 
flagowe serwisy informacyjne (Białystok „Obiektyw”, Bydgoszcz „Zbliżenia”, 
Gdańsk Panorama”, Katowice „Aktualności”, Poznań, Kraków „Kronika”, Lu­
blin „Panorama Lubelska”, Łódź „Łódzkie Wiadomości Dnia”, Poznań „Tele­
skop”, Rzeszów „Aktualności”, Szczecin „Kronika”, Warszawa „Telewizyjny 
Kurier Warszawski i „Telewizyjny Kurier Mazowiecki”, Wrocław „Fakty”) emi­
towane były dodatkowo w paśmie programu Drugiego. Ta nieformalna struktura, 
niezbyt zresztą sprawnie działająca de facto była elementem III Programu TVP 
i nazywana była zwyczajowo Regionalną Trójką.

4 T. Skoczek, Telewizja regionalna. Szkic do opisu, Kraków 2002, s. 8.
5 Misja Telewizji publicznej S.A. jako nadawcy publicznego. Załącznik do uchwały nr 181/94 

zarządu TVP S.A. z dn. 27.10.1994 r.
6 P. Bielawski, Media publiczne w Polsce, [w:] (red.) I. Borkowski, A. Woźny, Nowe media, 

nowe w mediach, Wrocław 2001, s.
7 M. Jachimowski, Telewizja regionalna w regionalnym systemie informacji, [w:] (red.) W. Dudek 

Wielu badaczy mediów publicznych w takim obrocie sprawy dostrzegło roz­
poczęcie trwającego do dziś procesu marginalizowania a nawet likwidacji pu­
blicznej telewizji regionalnej6. Zauważalna była tendencja do ograniczania cza­
su antenowego, zmniejszania rocznych budżetów przeznaczonych na działalność 
programową oddziałów i redukowania stanu zatrudniania. Zdaniem Marka Ja- 
chimowskiego regionalne oddziały telewizji publicznej powinny stać się stałym, 
a nawet dominującym elementem systemu komunikacji społecznej w regionach, 
a nie budować niezborny i źle sformatowany program III TVP7. Podzielając zda­



Polski system regionalnej telewizji publicznej a rozwiązania europejskie 301

nie katowickiego prasoznawcy Piotr Bielawski dodatkowo przyczyn tej, jak to 
nazwał, patologii upatrywał w: sposobie zorganizowania TVP po likwidacji Ko­
mitetu ds. Radia i Telewizji, absurdalnym systemie finansowania mediów publicz­
nych w Polsce i niekończących się sporach i grach politycznych wokół tych mediów8. 
Prawne podstawy do uregulowania strategii regionalnej TVP S.A. dała uchwała 
nr 30/99 zarządu spółki w sprawie zasad tworzenia programów i restrukturyza­
cji w oddziałach terenowych”.

Radio i te lewizja. Informacja, kultura, polityka. Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej 
Katowice, 19-20 listopada 1998 roku, Katowice 2000, s. 112.

8 P. Bielawski, op.cit., s. 168.

Dokument ten dość precyzyjnie ustalał nowy model organizacyjny, zobowią­
zując dyrektorów oddziałów terenowych do opracowania programu restruktury­
zacji. Wśród ustaleń szczegółowych naszkicowano także długofalowe cele refor­
my, którymi były sformowatowanie istniejących oddziałów w dwóch kategoriach: 
oddziałów-producentów i nadawców programów regionalnych oraz oddziałów- 
producentów i nadawców programów regionalnych/centrów produkcyjnych dla 
pasm wspólnych i programów ogólnokrajowych. Spowodowało to zrozumiałe 
zaniepokojenie kierownictwa i zespołów w mniejszych oddziałach. Za sprawy 
związane z tworzeniem struktur i strategii regionalnej w Zarządzie TVP S.A. 
odpowiedzialny był Tadeusz Skoczek, związany z pozakorporacyjnymi inicjaty­
wami regionalistycznymi. 4 lipea 2001 r. na jego wniosek omówił projekt orga­
nizacyjny nowych zasad sprzedaży bloków reklamowych i ofert sponsorskich 
pasm wspólnych Regionalnej Trójki służący zwiększeniu przychodów zewnętrz­
nych i poprawie wizerunku TV Regionalnej. Poza decyzjami dotyczącymi wy­
odrębnienia w ramach Biura Reklamy zespołu do spraw Telewizji Regionalnej 
oraz tworzenia porozumień handlowych pomiędzy Biurami Reklamy w oddzia­
łach terenowych, zarząd zapoznał się z prezentacją wstępnych założeń kanału 
informacyjnego. Pojawiły się wtedy dwie koncepcje: jedna budowania ścieżki 
informacyjne w formacie odrębnym tematycznym o wstępnej nazwie „Aktual­
ności” oraz budowania kanału informacyjnego w oparciu o korespondentów i sieć 
telewizji regionalnej. Zwolennikiem tego ostatniego rozwiązania był, oprócz Ta­
deusza Skoczka, inny członek zarządu Tomasz Posadzki. Sprawa Telewizji Re­
gionalnej od tego momentu stała się jednym z najważniejszych punktów posie­
dzeń Zarządu TVP S.A. Przyspieszenie proponowanych rozwiązań nastąpiło 
w drugiej połowie 2001 roku. Fundamentalne znaczenie miał przedstawiony przez 
Tadeusza Skoczka i dyrektora Biura Programów Regionalnych Ryszarda Pacław- 
skiego projekt zmiany układu ramowego TVP 3 Regionalnej omawiany na po­
siedzeniu zarządu 17 października 2001 r. Ten ostatni zwrócił wtedy uwagę na 



302 Mariusz Guzek

cztery dezyderaty: konieczność dalszego rozwoju TVP 3 jako kanału informa- 
cyjno-kulturalnego w ramach obecnego budżetu; utrzymanie posiadanej widow­
ni poprzez zachowanie w ramówce najchętniej oglądanych programów; uczy­
nienie z telewizyjnej Agencji Informacyjnej głównego źródła informacji oraz 
wykorzystanie potencjału oddziałów terenowych TVP S.A.9 Nie sposób omówić 
wszystkich działań zarządu TVP S.A. zmierzających do trwałej zmiany profilu 
dotychczasowego „pasma wspólnego”. Ostatecznie 19 lutego 2002 r. zatwierdzo­
ny został Regulamin Organizacyjny Oddziału Terenowego TVP S.A. w Warsza­
wie, w którym zawarty został passus sankcjonujący utworzenie nowego pasma: 
„w obrocie rynkowym oraz w celach marketingowych jednostka może występo­
wać pod nazwą TVP 3 Regionalna”10. Po długich i czasami nieefektywnych dys­
kusjach na łamach prasy branżowej czy biuletynów wewnętrznych TVP S.A. 
w 3 marca 2002 r. zainaugurowano działalność nowej struktury korporacji TVP 3 
Regionalnej. Regionalizacja dodatkowego pasma TVP S.A. nie ograniczyła się 
tylko do enumeratywnie wymienionego w ustawie o radiofonii i telewizji kata­
logu oddziałów terenowych. Po roku 2000, a więc już w warunkach nowej usta­
wy o samorządzie terytorialnym i nowym podziale administracyjnym, utworzo­
ne zostały uchwałami zarządu spółki dodatkowe 4 ośrodki regionalne: w Kielcach, 
Olsztynie, Opolu i Zielonej Górze. Redagują i emitują one własne audycje infor­
macyjne (Gorzów-Zielona Góra „Teleskop Lubuski”, Kielce „Panoramę Świę­
tokrzyską”, Olsztyn „Panoramę Warmii i Mazur”, Opole „Opolski Sewis Infor­
macyjny”). Aspiracje do posiadania własnej struktury przejawiają inne stołeczne 
miejscowości. Jesienią 2004 roku szeroką i dość agresywną kampanię na rzecz 
własnego programu informacyjnego rozpoczęły samorządowe, polityczne i me­
dialne środowiska Torunia.

9 T. Skoczek, Prawne podstawy działania TVP 3 - Regionalnej, [w:] Małopolska. Regiony - 
Regionalizmy - Małe Ojczyzny V, Kraków 2003, s. 181.

10 Ibidem, s. 185.

Obecnie zatem istnieje w Polsce system publicznej telewizji regionalnej oparty 
na funkcjonowaniu 12 oddziałów terenowych i czterech ośrodkach regionalnych. 
Jest to odmienna sytuacja niż w radiofonii publicznej, która także wyłoniła się 
jako podstruktura zlikwidowanego w 1990 roku Komitetu ds. Radia i Telewizji. 
Spółka akcyjna Telewizja Polska jest jednolitą instytucją posiadającą oddziały 
regionalne, podczas, gdy ustawodawca przewidział istnienie kilkunastu rozgło­
śni radiowych jako samodzielnych spółek prawa handlowego. Paradoks prawny 
wynikający z jednoczesnego funkcjonowania instytucji będących spółkami pra­
wa handlowego i nakładanie na nich obowiązku wypełniania misji mediów pu­
blicznych, często niszowych, deficytowych a kosztochłonnych, winien być jak 
najszybciej zlikwidowany. Z uwagi na dość szeroki, obejmujący przynajmniej 



Polski system regionalnej telewizji publicznej a rozwiązania europejskie 303

jedno województwo, zasięg jednym z podstawowych zadań telewizji regional­
nej stała się konieczność zaspokojenia aspiracji wielu wspólnot lokalnych. Każ­
dy z oddziałów posiada w swojej strukturze redakcje i stanowiska korespondenc- 
kie, które zapewniają obsługę pozostołecznych miejscowości. Oferta repertuarowa 
obejmująca pasma regionalne jest urozmaicona i spełnia podstawowe kryteria 
jakie sprecyzowano w formacie TVP 3 Regionalnej. W ramach własnej strategii 
realizowane są przede wszystkim programy dla mniejszości narodowych i et­
nicznych (OTV Białystok - „Sami o sobie” magazyn dla mniejszości białoruskiej, 
ukraińskiej, litewskiej, tatarskiej, romskiej emitowany w językach narodowych, 
„Sąsiedzi” program publicystyczny przedstawiający aktualne problemy społe­
czeństwa Białorusi i mniejszości białoruskiej w Polsce; OTV Gdańsk „Rodno 
zemia- magazyn kaszubski” nadawany w gwarze kaszubskiej i po polsku, zawie­
rający m.in. felietony historyczne, sylwetki osób miejscowej społeczności i lek­
cje języka kaszubskiego; OTV Wrocław - „Kowalski i Schmidt - dwujęzyczny 
program o koegzystencji Polaków i Niemców na Dolnym Śląsku i „U siebie” - 
reportaże m.in. o mniejszości niemieckiej na Opolszczyźnie, o politycznych lo­
sach uchodźców z Grecji czy relacje z festiwalu w Legnicy „Spotkania mniej­
szości narodowych i etnicznych”), programy kulturalne z popularnym redago­
wanym w OTV Kraków, ale przy współudziale wszystkich oddziałów terenowych 
magazyn „Regiony kultury” oraz audycje edukacyjne. Format TVP 3 Regionalnej 
jest zdecydowanie informacyjno-publicystyczny, a charakterystyczny jego element 
stanowi nadawany co godzinę serwis wiadomości ogólnopolskich i regionalnych 
- „Kurier”. Od pewnego czasu trzecią antenę wyróżniają również bezpośrednie 
transmisje z obrad Sejmu i Senatu, a ponadmilionową widownię przyciągnęły 
również realizowane live posiedzenia specjalnych komisji sejmowych wyjaśnia­
jących największe afery polityczne III Rzeczypospolitej: sprawę Rywina i PKN 
Orlen.

Budowa podsystemu komunikacyjnego jakim jest struktura i strategia pro­
gramowa regionalnej telewizji publicznej nie jest jeszcze zakończona. Pojawia­
ją się czasami, głównie autorstwa przedstawicieli środowisk politycznych, po­
mysły sprywatyzowania oddziałów lub też oddania ich sejmikom samorządowym. 
Dopóki ich rola nie zostanie określona w aktach normatywnych, takich jak nowa 
ustawa o radiofonii i telewizji - miejsce ich w medialnym pejzażu Polski będzie 
niejasne i krytykowane.

Jak zatem rozwiązano ten problem w systemach telewizji publicznej w wy­
branych krajach Europy?



304 Mariusz Guzek

Wielka Brytania

BBC (British Broadcasting Corporation) jako największa europejska korporacja 
radiowo-telewizyjna działa w oparciu o dwa dokumenty: Kartę Królewską (Royal 
Charter) - odnawialny w cyklach kilkunastoletnich przywilej na nadawanie pro­
gramów radiowych i telewizyjnych na obszarze Wielkiej Brytanii oraz Licencję 
i porozumienie - dokument określający warunki prowadzonych przez korpora­
cję działań, przyznawany przez Ministerstwo Kultury, Mediów i Sportu11. Po re­
organizacji i restrukturyzacji przeprowadzonej w drugiej połowie lat dziewięćdzie­
siątych przez ówczesnego dyrektora generalnego Johna Birtha odpowiedzialność 
za całokształt działań spoczywa na 12֊osobowej Radzie Dyrektorów, w skład 
której, oprócz przewodniczącego i wiceprzewodniczącego, wchodzą gubernatorzy 
narodowi dla Walii, Szkocji i Irlandii Północnej. Wraz z członkiem zarządu ds. 
Anglii tworzą oni składające się z 7 osób English National Forum, Odpowiednio 
do ich kompetencji zostały zorganizowane regionalne centra podległe londyńskiej 
centrali w: Cardiff (Walia), Glasgow (Szkocja), Belfaście (Irlandia Północna), 
Bristolu, Manchester i Birmingham (Anglia)12. Największym wyprofilowanym 
kanałem przeznaczonym dla widzów z krajów związkowych jest Nations’ Cho­
ice, podległy jednostce organizacyjnej korporacji ֊ BBC Nation and Regions, 
odpowiadającej za obsługę telewizyjną i radiową trzech wspomnianych krajów 
oraz dziewięciu angielskich programów regionalnych13. Nowy dyrektor general­
ny BBC Greg Dyke jeszcze bardzie uprościł strukturę, wydzielając cztery dyrek­
cję i podporządkowując BBC Nation and Regions - BBC Broadcasting. Nie 
wyczerpuje to jednak oferty dla spełniania narodowych aspiracji Walijczyków, 
Szkotów i Irlandczyków. Warto wspomnieć o istnieniu wyodrębnionego ze struk­
tury programowej korporacji, kanału BBC Parliament, przekazującego, oprócz 
relacji posiedzeń parlamentu brytyjskiego, także transmisje z sesji parlamentów: 
walijskiego, szkockiego i północnoirlandzkiego.

11 L. Słupek, Rynek mediów w Wielkiej Brytanii. Wybrane zagadnienia, [w:] (red.) T. Sasiń- 
sa-Klas, Media a integracja europejska, Kraków 2004, s. 42.

12 R. Bartoszcze, L. Słupek, Telewizja - dobro kultury czy element rynku. Transformacja 
telewizji publicznych w krajach Unii Europejskiej, Rzeszów 2001, s. 62.

13 J. Adamowski, Współczesna telewizja brytyjska. Zarys tematyki, „Studia Medioznawcze” 
2002, nrl,s. 44.

Francja

We Francji bardzo długo utrzymywał się monopol państwowy na emitowanie pro­
gramów telewizyjnych. W obecnych warunkach, pod rządami ustawy z 29 lipea 



Polski system regionalnej telewizji publicznej a rozwiązania europejskie 305

1982 r. wprowadzającej nowe prawo komunikowania audiowizualnego i ustawy 
z 17 stycznia 1986 roku, które wprowadziły system dualny, stacje komercyjne 
reprezentowane przede wszystkim przez TF 1, M6 i Canal+ notują większą oglą­
dalność i zdobywają liczniejszą widownię niż nadawcy publiczni-France 2, Fran­
ce 3, Arte i La Cinquième14. Wyprofilowana i skierowana na regiony stacja France 3, 
której poprzedniczką była France Region 3 (FR 3), ma format uniwersalny, docie­
ra do 18 procent rynku a jej podstawowa widownia delimitowana jest przedzia­
łem wiekowym między 35 a 49 rokiem życia. Składa się ona z 12 regionalnych 
ośrodków telewizji publicznej15.

14 B. Gołka, System medialny Francji, Warszawa 2001, s. 166.
15 E. Ciborska, Marketingowe funkcje mediów, Ciechanów 2001, s. 91.
16 Ibidem, s. 168.
17 B. Ociepka, M. Ratajczak, Media i komunikowanie polityczne. Niemcy. Austria. Szwajca­

ria, Wrocław 2000, s. 54.

Działania regionalne France 3 napotykają oczywiście na kontrakcję ze strony 
nadawców komercyjnych. W 2000 roku spółka powołana przez ponadnarodowych 
magnatów medialnych: Ruperta Murdocha, Silvio Berlusconiego i Jean-Claude 
Darmonda uruchomiła odrębny program regionalny dla Bretanii TV Breizh. Za­
łożeniem ponadregionalnym było, mimo iż adresatem są mieszkańcy tej części 
Francji to, że korzystać z niego mogą wszyscy zainteresowani kulturą celtycką16.

Niemcy

Niemiecka organizacja mediów publicznych obok systemu brytyjskiego uzna­
wana jest przez medioznawców za modelową dla rozwiązań europejskich17. ֊ 
Mnogość publicznych programów telewizyjnych (około 50) zarówno ogólnokra­
jowych jak i lokalnych wynika z federacyjnej struktury państwa. Istotą funkcjo­
nowania mediów publicznych w RFN jest ich formuła radiowo-telewizyjna. Wobec 
silnej konkurencji ze strony nadawców prywatnych od połowy lat dziewięćdzie­
siątych ubiegłego stulecia widoczna jest tendencja do łączenia poszczególnych 
jednostek radiowo-telewizyjnych w poszczególnych landach. W roku 1997 jako 
pierwsze połączyły się Suddeutschefunk i Suddeutcher Rundfunk w Sudwestrund­
funk. W roku 1991 do istniejących już sześciu stacji radiowo-telewizyjnych: 
Bayerischer Rundfunk (Bawaria), Hessischer Rundfunk (Hesja), Norddeutcher 
Rundfunk (Hamburg, Dolna Saksonia, Szlezwik Holsztyn, Meklemburgia), We­
stdeutscher Rundfunk (Północna Nadrenia, Westfalia), Radio Bremen (Brema) 
i Sender Freies Berlin dołączyły dwie nowe jednostki obejmujące swym zasię­
giem nowe landy związkowe: Mitteldeutscher Rundfunk dla Saksonii, Saksonii- 
-Anhalt i Turyngii oraz Ostdeutscher Rundfunk dla Brandenburgii, zaś Meklem­
burgia przyłączyła się do istniejącej w Hamburgu NDR. Przystosowanie telewizji 



306 Mariusz Guzek

w landach wschodnich do standardów ogólnoniemieckich nie odbywało się bez 
konfliktów. Działania pełnomocnika do spraw mediów R. Muhlfenzla, byłego 
dyrektora Telewizji i Radia Bawarskiego, prowadziły do szybkiej i całkowitej unifi­
kacji systemu poprzez zastąpienie telewizji NRD - kanałami publicznej telewi­
zji zachodnioniemieckiej18. Wśród regionalnych nadawców publicznych wcho­
dzących w skład ARD (Zespół Roboczy Publiczno-Prawnych Ośrodków 
Radiowo-Telewizyjnych) największą jest powstała w 1956 roku WDR nadająca 
w Północnej Nadrenii-Westfalii, która w ostatnich latach dokonała znacznych 
zmian o charakterze programowym. Inny podmiot wchodzący w skład ARD 
Bayerischer Rundfunk zatrudnia ponad 1300 pracowników uzupełnianych przez 
kilkuset współpracujących z poszczególnymi redakcjami dziennikarzy. Subre- 
gionalny charakter BR podkreślony jest poprzez funkcjonowanie oddzielnych 
studiów w Norymberdze, Wurzburgu i Regensburgu. Bayerischer Rundfunk na- 
daje 18 godzin programu dziennie19. Większość publicznych stacji radiowo-tele­
wizyjnych nie wytrzymuje konkurencji z nadawcami prywatnymi, którzy uczest­
niczą w zagospodarowaniu rynku medialnego od 1987 roku, kiedy to zaczęły 
obowiązywać zapisy dziewiątego wyroku telewizyjnego Federalnego Trybunału 
Konstytucyjnego20. Cechą charakterystyczną niemieckiego systemu publicznej 
telewizji regionalnej jest jej nadmierna polityzacja. Na czele ARD stoi Zgroma­
dzenie Ogólne złożone z przedstawicieli wszystkich krajowych radiofonii. Do 
jego kompetencji należy powołanie rady i komisji telewizyjnej. Rada kierowana jest 
przez koordynatora programu telewizyjnego, którym jest przedstawiciel partii 
tworzącej rząd federalny. W radach rozgłośni krajowych zasiadają przedstawi­
ciele wszystkich sił politycznych i społecznych działających w konkretnych lan­
dach. Powołuje ich się na zasadzie parytetu będącego odwzorowaniem podziału sił 
w parlamentach krajowych21. Z kolei zarządy rozgłośni, kontrolujące wykonanie 
linii programowej, zatwierdzające budżety, wybierają intendenta zatwierdzane­
go przez radę radiowo-telewizyjną. Intendent kieruje bezpośrednio programem22.

18 B. Ociepka, Transformacja czy kolonizacja? Media w nowych landach zjednoczonych 
Niemiec, [w:] (red.) B. Dobek-Ostrowska, Transformacja systemów medialnych w krajach Eu­
ropy Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, Wrocław 2002, s. 162.

19 A. Kneifel, Status, struktura i funkcje telewizji regionalnej na przykładzie Polskie, Czech 
i Niemiec, [w:] (red.) E. Chudziński, Regionalizm, lokalizm, media. Materiały z konferencji (Boch­
nia 8-10 czerwca 2000), Bochnia-Warszawa 2001, s. 54.

20 E. Stasiak-Jazukiewicz, Media w niemieckim systemie politycznym, [w:] (red.) K. A. Wojtasz- 
czyk, Współczesne Niemcy, Warszawa 1999, s. 55.

21 E. Stasiak-Jazukiewicz, Niemcy, [w:] J. Adamowski, B. Gołka, E. Stasiak-Jazukiewicz, 
Wybrane zagraniczne systemy informacji masowej, Warszawa 1996, s. 138 i n.

22 B. Ociepka. Dla kogo telewizja? Model publiczny w postkomunistycznej Europie Środko­
wej, Wrocław 2003, s. 91.



Polski system regionalnej telewizji publicznej a rozwiązania europejskie 307

Austria

Media publiczne są reprezentowane przez Österreichischer Rundfunk und Ferh- 
sehen (ORF). Wobec braku telewizji prywatnych jest ona monopolista na rynku 
komunikowania audiowizualnego. W przeciwieństwie do ARD jest ona całko­
wicie scentralizowana, a pierwsze próby wprowadzenia programów regionalnych 
w lokalnym systemie komunikowania dopiero miały miejsce w połowie lat sie­
demdziesiątych23.

23 Ibidem.
24 M. Ratajczak, Jak porozumiewają się Szwajcarzy? Media w wielokulturowej Szwajcarii, 

Wrocław 2004, s. 98.

Szwajcaria

Szwajcarskie media elektroniczne adresowane do wielojęzycznego audytorium 
są unikatowym zjawiskiem w skali europejskiej. Istniejąca od 1931 roku Szwaj­
carska Organizacja Radiowo-Telewizyjna w roku 1953 rozpoczęła regularne emi­
sje programów z Lozanny, Bazylei i Zurychu. W roku 1961 uruchomiono wło- 
skojęzyczny oddział SRG w Ticino, a w 1963 r. program w języku retoromańskim, 
który w połowie lat siedemdziesiątych przekształcił się w Televisiun Romansch24. 
Obecnie siedziba Szwajcarskiej Organizacji Radiowo-Telewizyjnej mieści się 
w Bemie, zaś programy powstają w ośrodkach przypisanych obszarom języko­
wym, w ramach których redagowany jest program informacyjny dla ludności re- ՜ 
toromańskiej. Istnienie tego oddziału dla niewielkiej grupy językowej jest przy­
kładem poważnego traktowania komunikacji międzykulturowej przez publiczne 
podmioty nadawcze w Szwajcarii. Redakcja Televisiun Romanisch mieści się 
w Chur w kantonie Graubuden i przygotowuje od poniedziałku do piątku pro­
gram „Telesquard” nadawany w prime time o godz. 18.45 i niedzielny magazyn 
„Countrats”. W Zurychu dla niemieckojęzycznej publiczności powstajądwa pro­
gramy Schweizer Fernsehen DRS, z czego drugi program nadaje pasma regio­
nalne. Taką samą liczbę programów francuskojęzycznych przygotowuje znajdu­
jąca się w Genewie Televiosion Suisse Romande. W Lugano znajduje się redakcja 
dwóch programów dla Szwajcarów włoskojęzycznych- Radiotelevisione Sviz­
zera di Lingua Italiana.

Szwecja

Publiczna telewizja w Szwecji, mimo pojawienia się w początkach lat dziewięć­
dziesiątych elektronicznych mediów komercyjnych, należy do posiadających naj­



308 Mariusz Guzek

większą widownię krajową w Europie25. Reprezentowana jest przez Sveriges 
Television (STV), która oferuje dwa kanały ŠTVI i STV2. Spory o przyszłość tele­
wizji publicznej, a szczególnie dyskusja o konieczności wprowadzenia reklam do 
STV 2 lub prywatyzacji tego kanału doprowadziły do zmniejszenia budżetu nadaw­
ców publicznych. W związku z tym postulat komunikowania regionalnego nie jest 
w żaden sposób realizowany. Jedynym wyłomem jest nadawanie niektórych edy­
cji wiadomości w języku fińskim. Wykorzystała to jedyna naziemna stacja ko­
mercyjna TV4, która rozbudowała swoją strukturę o 16 redakcji w różnych czę­
ściach kraju, realizując lokalne programy w przedziale 15-30 minutowym26.

25 M. Albinowska, Publiczne kontra komercyjne ֊ o rynku mediów w Szwecji, „Aktualności 
Telewizyjne” 1997, nr 1.

26 Ibidem.
27 B. Jung, Holandia - sytuacja mediów elektronicznych. Raport opracowany w ramach 

projektu Phare realizowanego w latach 2002-2004 przez KRRiT oraz francuską Dyrekcją roz­
woju Mediów, „Biuletyn Informacyjny Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji” 2004, nr 5֊6.

Holandia

Tworzenie systemu dualnego z udziałem nadawców komercyjnych rozpoczęło się 
w Holandii, podobnie jak w innych krajach Europy, dopiero w latach dziewięćdzie­
siątych. Ponadto istotą całego systemu medialnego jest tzw. pilaryzacja czyli re­
prezentacja w programie nadawców publicznych problematyki głównych sił po­
litycznych, religijnych i społecznych. Główne stacja komercyjne to: RTL 4, RTL 5 
i Veronica. Ich operatorzy zostali zobligowani do dostarczania swym abonentom 
nie tylko trzech programów ogólnoholenderskich, ale także kanałów regionalnych 
i lokalnych w zasięgu ich działania. Telewizję publiczną reprezentują trzy pro­
gramy: Nederland 1, Nederland 2 i Nederland 3. W roku 2000 zniesiono obowią­
zek płacenia abonamentu, a źródłami finansowania mediów publicznych są: re­
klamy i dofinansowanie z budżetu, co w konsekwencji, jak przewidują analitycy, 
doprowadzi do strukturalnej redukcji i oszczędności, które w 2007 roku dadzą 
80 min euro27. W zakresie publicznego komunikowania regionalnego znajduje­
my w Holandii ciekawy i rozbudowany podsystem. Oprócz trzech wspomnianych 
wyżej krajowych programów telewizyjnych na poziomie regionalnym funkcjo­
nuje 13 dalszych kanałów telewizyjnych i radiowych, a stratyfikacja lokalna obej­
muje dodatkowo 100 niekomercyjnych podmiotów. Istniejące w Holandii przepi­
sy medialne precyzują ponadto wymogi programowe dla regionalnych i lokalnych 
nadawców publicznych. Zawartość programów misyjnych: informacyjnych, eduka­
cyjnych i kulturalnych, skierowanych bezpośrednio do widzów poszczególnych 



Polski system regionalnej telewizji publicznej a rozwiązania europejskie 309

regionów nie może zajmować mniej niż 50 procent całej oferty. W lwiej części 
dotyczy to komunikowania w języku fryzyjskim.

Belgia

Belgijska radiofonia i telewizja stosuje zasadę autonomii programów nadawanych 
w językach: flamandzkim i frankofońskim. Istniejąca od 1953 roku telewizja pu­
bliczna aż do lat osiemdziesiątych działała w oparciu o model koegzystencji dwóch 
organizacji nadawczych INR dla francuskojęzycznej Walonii i NIR dla Flandrii, 
w której posługiwano się językiem zbliżonym do holenderskiego. Odrębność ta 
manifestowała się również w instytucjonalnych kontaktach INR z telewizją fran­
cuską a NIR z holenderską. W latach 1970-1993 federacyjny charakter Belgii za­
owocował przekazaniem zunifikowanej od 1960 roku struktury dotychczas roz­
łączonych nadawców RTB-BRT w kompetencje regionów. Zasada ta była stosowana 
także po ponownym podzieleniu RTB-BRT (Radiodiffision Television Beige- 
Belgische Radio en Televisie) na dwóch nadawców wspólnotowych - RTBF (Ra­
dio-Television Belge de la Communauté Fransaise) i BRTN (Belgische Radio und 
Televisie, Nederlandse Uitzendingen - Omroep van de Vlamsee Gemeenschap), 
którzy bardzo mocno akcentowali problemy regionalne. Monopol RTBF w Wa­
lonii i BRTN we Flandrii został przełamany, podobnie jak w całej zachodniej Eu­
ropie, dopiero w latach osiemdziesiątych.

Włochy

Telewizyjny monopol państwowy gwarantowany jest odpowiednimi regulacja­
mi prawnymi jedynie na poziomie ogólnokrajowym. Przyczyniło się to, szcze­
gólnie w dwu ostatnich dekadach, do dynamicznego rozwoju prywatnych me­
diów elektronicznych. Pozycjajakązdobył i wykorzystuje premier Silvio Berlusconi, 
skłoniła parlament europejski do zdecydowanego stanowiska, które wyraziło się 
w ostrzeżeniu przed niebezpieczeństwem naruszenia wolności słowa i prawa do 
informacji we Włoszech. Bardziej kategoryczne sformułowania znalazły się w tzw. 
raporcie Booger-Quaak, w którego zapisach czytamy: „Włoski system stanowi 
anomalię ze względu na wyjątkowe połączenie władzy ekonomicznej, politycznej 
i władzy nad mediami w ręku jednego człowieka, obecnego przewodniczącego Rady 
Ministrów i ze względu na fakt, że rząd bezpośrednio i pośrednio ma kontrolę nad 
wszystkimi ogólnokrajowymi kanałami telewizyjnymi”28. Podporządkowanie te­
lewizji administracji, a właściwie partii rządzącej jest od lat rozpoznawalną ce­

28 R. Constantini, Pięć dekad -włoskiej tv. ֊ ewolucja nienaturalna, „Zeszyty Telewizyjne” 
2004, nr 5.



310 Mariusz Guzek

chą włoskiego systemu medialnego29. System regionalnego powiadamiania w RAI3 
podobny jest do modelu francuskiego, a wpływy polityczne w poszczególnych 
częściach administracyjnych są pochodną przewagi politycznej poszczególnych 
ugrupowań, z komunistami włącznie.

29 M. Magoska, Kultura polityczna we Włoszech, [w:] (red.) T. Sasińska-Klas i A. Hess, Media 
a integracja europejska, Kraków 2004, s. 77.

30 A. Kneifel, op.cit., s. 53.

Czechy

Ciekawe rozwiązanie w krajach poskomunistycznych na terenie Europy Środ­
kowo-Wschodniej znajdujemy w Republice Czeskiej. Istniejące tam dwa studia 
terenowe w Ostrawie i Brnie uruchomione zostały dość wcześnie bo w 1955 i 1961 r. 
Obecnie codziennie oba programy regionalne nadają około dwóch godzin pro­
gramu dziennie i zatrudniająprawie 600 osób. Programy pozapraskie czyli regio­
nalne nie nadają audycji na własnych częstotliwościach, tylko wchodzą na ante­
nę programu pierwszego i drugiego Czeskiej Telewizji. Struktura zarządzania 
polega na podległości dyrektorów studiów ostrawskiego i bmeńskiego bezpo­
średnio Dyrektorowi Generalnemu Telewizji Czeskiej i od jego decyzji zależą za­
kres władzy i ich kompetencje. Bezpośrednia podległość służbowa Dyrektorowi 
Generalnemu, długoterminowe kontrakty zawierane zarówno z menadżerami jak 
i dziennikarzami, a przede wszystkim dość wysoka kwota budżetów oddziałów 
terenowych świadczą o docenianiu roli regionalnej telewizji publicznej i precy­
zyjnej strategii kierownictwa CT30.

* * *

Ten krótki przegląd dość interesującego podsystemu komunikacji masowej, ja­
kim jest regionalna telewizja publiczna ilustruje tezę, iż bardzo trudno stworzyć 
jest model, którego komponenty mogą stanowić wspólny mianownik w ramach 
europejskich systemów medialnych. Konwergencja między ofertą repertuarową 
nadawców komercyjnych i publicznych jest zjawiskiem niekorzystnym dla mi­
syjnych postulatów, między innymi takich jak zaspakajanie potrzeb informacyj­
nych społeczności regionalnych i lokalnych. Przyczyną są nie tylko kłopoty ze 
ściąganiem abonamentu - słynne stwierdzenie Roberta Kwiatkowego „tyle mi­
sji ile abonamentu” kłóciło się nie tylko z zapisami wewnętrznymi TVP S.A. ale 
również z ustawą o radiofonii i telewizji - zmiana kultury komunikacyjnej, nie­
precyzyjne określenie w doktrynie różnic między telewizjąpublicznąa telewizją 
państwową (której to wzorzec istniał do lat osiemdziesiątych) i presja nadaw­
ców prywatnych to najważniejsze przyczyny takiego stanu rzeczy.


